Procedures van incidenten

Een MIP formulier wordt ingevuld al er een incident en of calamiteit is voorgekomen voorbeelden hiervan zijn: ongeval met ernstig letsel, ernstige persoonlijke schade is ontstaan, dodelijke afloop enzovoort. Een voorbeeld kan zijn, de zorgvrager heeft de verkeerde medicatie gekregen en ingenomen. De medewerker vult dan een MIP formulier in. De MIP formulier wordt ingeleverd bij het team hoofd die vervolgens contact opneemt met de locatiemanager.

De locatie manager neemt maatregelen ter voorkoming van herhaling van het incident of de calamiteit.

De betrokken medewerker vult dan binnen één werkdag de meldingsformulier in en zorgt dat de locatiemanager binnen drie werkdagen na het incident beschikt over het ingevulde meldingsformulier.

Zodra de medewerker het niet kan of wil  melden bij de locatiemanager is er een mogelijkheid dit te melden bij de regiomanager. Als dit ook niet zou kunnen, dan er is altijd een vertrouwenspersoon aanwezig die niet in dienst is bij de Violet.

De locatiemanager vult vervolgens het formulier aan en archiveert het. Elke drie maanden word er dan ook een analyse gedaan van de meldingen. Op basis hiervan treft hij zo nodig aanvullende preventie maatregelen te voorkoming van herhaling van het incident.

Eens per drie maanden stuurt de locatiemanager de ingekomen meldingformulieren naar het hoofdkantoor van de Violet, dat gedaan wordt voor landelijke registratie.

De regiomanager neemt dan op basis van de kwartaalanalyse van de locatiemanager zo nodig maatregelen op regioniveau ter voorkoming van herhaling van incidenten. Hij neemt dit op in zijn kwartaalrapportages aan de directie.

Dit allemaal wordt niet alleen gedaan voor de directie maar ook voor de regering om te laten zien en bewijzen wat er binnen de instelling gebeurt. 



Maak een gratis website Webnode